maanantai 25. kesäkuuta 2012

Kaipuu

NYT

Miksi en lapsena leikkinyt riittävästi?
Nyt, kun aikaa olisi
olen leikkimieleni kadottanut.

Miksi en koulussa hankkinut tietoa?
Nyt, kun uutiset tulvivat
en tiedä, mitä uskoa.

Miksi en nuorena rakastanut kiihkeästi?
Nyt, kun kaipuu on
ovat tunteeni kylmentyneet.

Miksi en terveenä työskennellyt innolla?
Nyt, kun tahtoa olisi
ovat raajani kangistuneet.

Ne hetket olivat ja menivät,
on opittava elämäni kanssa olemaan.

Ajat kuluvat ja vaihtuvat,
on opittava mielensä uudistamaan.

ULAPALLA

Purteni poloinen
liian kauksi kai sinusta,
turhan etäälle taivaista johdatti.

Purteni poloinen
aaltojen armoille,
laineiden lyötäväksi ajautui,

Liiaksi loittonin luotasi.

Kaipaan rantaan raahautua,
aallokossa ajautua syliisi.

Olen jo seilannut riittävästi,
tarpeeksi kokemuksia kerännyt.

Olen valmis satamaan telakoitumaan,
halukas viereesi rauhoittumaan.

KUU TAKATASKUSSA

Olen vuoteni tuhlannut kuuta tavoitellen.

Minä aikanai,
voimani,
järkeni siihen annoin.

Sanovat, ettei kuuta voi saavuttaa.
Uskonut en siihen itsekään.
Silti luulin siinä elämäni tarkoituksen lepäävän.

Vaan en kuusta tullut hullummaksi.

Nyt, kun kuu kuumottaa taskussani,
en voi siitä haaveilla.

Tämäkö oli elämäni määränpää?
Kaiken taas antaisin,
jos kuuta voisin kaipailla.

2 kommenttia:

  1. Runosi ovat hienoja. Niissä on tietty rytmi, joka kulkee mukana ja tekee lukemisesta miellyttävää, vaikket käytäkään aina loppusointuja (itse olen niihin kovin kiintynyt).
    Etenkin Nyt herätteli ajatuksia pääni pimeimmistä nurkista - se oli pelottavan hyvä kuvaus ajan kulumisesta. Nimenomaan pelottavan hyvä siksi, että vanheneminen on minusta pelottavaa... Mutta! Se, mitä yritän sanoa... runosi kosketti minua. Pidin siitä. Kiitos, että jaoit sen täällä :)
    Jään mielelläni seuraamaan blogiasi.

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos palautteesta.

    Kävin katsomassa blogiasi. Kadehdittavan hyvin riimittelet :) Olen koittanut sitä itsekin, mutta ainakaan tähän mennessä riimit eivät ole kynääni istuneet, täytyy varmaankin astua ulos mukavuusalueelta ja treenata enemmän.

    Osasit myös blogissasi välittää lukijalle hyvin kirjoittamisajankohdat tunteet, mikä vaatii kirjoittajalta paljon!

    Keep on the good work :)

    VastaaPoista